Den arabiske Nat
ANMELDELSE AF RIE HAMMER
‘Den arabiske nat’ blev det internationale gennembrud for den tyske dramatiker Roland Schimmelpfenning. Stykket – hvis sværhedsgrad ligger på niveau med at stave forfatterens navn korrekt- udspiller sig en hed sommernat i et tysk højhus. Et vandrør er sprunget, men der findes ingen lækage trods den buldrende lyd i væggene. Viceværten løber fortvivlet rundt, mens han husker brudstykker fra sin fortid. Ligeledes trænger erindringerne sig på hos kvinderne, Fatima og dennes lejer Franziska, der ved aftentide intet husker fra den forløbne dag og ‘død-sover’ nøgen på sofaen. Schimmelpfennig kender også sine litterære klassikere, Heinrich von Kleists berømteste novelle ”Die Marquise von O”, hvor en ædel mand ikke kan lade være med at besøge en slumrende kvinde. Peter Karpati, der efter dette eventyrlige held ender i eventyrets flaske, som man ikke kan komme ud af, spilles virtuost naturtro af Pelle Koppel, mens Søren Malling som den ensomme vicevært Hans Lomeier atter skaber et af sine portrætter af storbyens sendrægtige hastværkere. Til disse figurer slutter sig den forelskede trafikant Kalil, som Farshad Kholghi gør aldeles overbevisende i sværmerens manglende agtpågivenhed. To vilde kvinder fra en af etagerne plus en kniv i ryggen fra hans forargede kæreste bliver hans skæbne. Værst er dog Peter Karpatis sidste minutter i 1001-nats flaskens fald fra 7. sal. Kalils kæreste, der laver ravage, er længe tæmmet betryggende i Lotte Munk Fures høfligt hæmmede fremstilling, men galt skal det jo gå i denne hedebølgenat, der er arabisk på både godt og ondt. Magdalena Stenbecks scenografi er på en gang kontorlandskab, elevatorhall og klublejlighedsgang. Alle personerne er
tankens marionetter. De siger højt, hvad de gør og oplever, men er alle styrede af virvarsmulighederne i det rungende hus.
Medvirkende:
Farshad Kholgi
Lotte Munk
Marina Bouras
Pelle Koppel
Søren Malling
Instruktion: Inger Eilersen
Scenografi: Magdalena StenBeck