Titus

Scene i Det Kgl. Teater.
Af LARS HENRIK AAGAARD
Der blev trampet taktfast i gulvet og klappet, så hænderne brændte, da eleverne på Opera-Akademiet i går eftermiddag havde overstået eksamen. Skal man tro publikums begejstrede reaktion, så stod samtlige de unge medvirkende i de tre opera-uddrag til rent UG. Ingen af eleverne ville åbent indrømme, at der var nerver på for matiné-forestillingen, selvom en dårlig indsats i teorien kunne betyde, at man ville dumpe. I de sidste to-tre år er enkelte elever rent faktisk dumpet og har måttet forlade skolen.Eleverne på Opera Akademiet var i går til eksamen i Det Kgl. Teater foran et yderst begejstret publikum. Anne Mari Heimdal (tv.) og Elisabeth Halling fik stort bifald, da de i går var til eksamen på Det Kgl. Teater som henholdsvis Vitellia og Sextus i Mozarts opera ”Titus” Men alle medvirkende lyste af begejstring, før tæppet gik op, for nu var chancen der
endelig for at stå på de skrå brædder i et rigtigt kostume foran både orkester og publikum,
»Jeg er kun en lille smule nervøs,«< sagde sopranen Anne Marie Heimdal umiddelbart før hun gik på scenen som Vitellia i et uddrag af Mozarts »Titus«. Hun kommer fra Norge, men efter den afsluttende eksamen her til sommer vil hun blive i København, hvor hun håber på ansættelse.
Sparsom scenografi Scenografien i de tre uddrag af henholdsvis »Titus, Donizetti’s »Don Pasquale« og Bizet’s »>Carmen« var yderst sparsom. Eleverne havde før eksamen kun haft lejlighed til at prøve to gange på Gammel Scene med musikkonservatoriets orkester. Men med enkle virkemidler lykkedes det alligevel for eleverne at skabe den helt rigtige scene-
atmosfære, og stort set intet gik galt, selvom konferencier Tonny Landy advarede om, at
det barske vintervejr jo godt kunne få indflydelse på operasangernes hårdt prøvede
stemmebånd,
På scenen herskede imidlertid den varme stemning – ikke mindst i 2. akt af »Carmen«, hvor det talrige publikum fik alle de spanske farver og lidenskaber at mærke.
Medvirkende 
Elisabeth Halling
Anne Marie Heimdal